Rozsmakuj się w Śląsku. Gryfna Inspiracja.

Nie mogłabym  nazywać siebie Silesianką, gdybym nie wspomniała o wspaniałej inicjatywie jaką jest: Gryfnie.com. 


Gryfnie - jest zaje..fajną stroną i projektem jednocześnie, który promuje Śląskość, w sposób nowoczesny
 i czytelny - zwłaszcza dla młodego pokolenia, które mam wrażenie jest coraz dalej gwary, coraz dalej naszej kultury i regionu.
    Jesteśmy młodzi, żyjemy szybko, gotujemy szybko, uczymy się, nie myślimy o pracy w kopalni, nie chce nam się kulać klusek, wolimy szybkie spaghetti. Rodzice młodego pokolenia to często pracownicy korporacji, nie mówiący już gwarą, a dziadkowie? Niewielu młodych myśli o dziadkach..
Mam to szczęście, że urodziłam się w czasie, kiedy nasi rodzice godali jeszcze po śląsku, na niedzielny obiad kulało się te kluski, na większych rodzinnych imprezach, zawsze jest szałot, i zawsze są rolady. 
Na urodzinach świętowanie zaczyna się od tortu, potem jest obiad (podobno w Łodzi jest inaczej - o zgrozo  :o !)  Możemy wpadać do siebie bez zapowiedzi i zawsze jesteśmy przyjęci "czym chata bogata". Większość z nas mówi, ale zdarza nam się godać. Wiemy czym jest tąpnięcie na kopalni, i wiemy jak wielkie dłonie mają górnicy, i ogólnie jak wielkie to są chłopy!
Oczywiście, trochę to wszystko spłaszczam, ale Śląsk to temat rzeka, i trzeba go po prostu "dotknąć" żeby poczuć i zrozumieć. 

W zakładce "O NOS", autorzy piszą:

Gryfnie to je po polsku ładnie i pięknie.
I tak richtik chcielibymy pokozać ślonsko godka. Wsłuchujymy sie w  bicie syrca dzisiyjszego pokolynio i podug tego łonaczymy ślonski projekt „gryfnie”.
Jest nos dwóch pierzińskich gizdów ze Pszczyny, ale ino jedyn je ganz Ślonzokiym. Etnolog 
i programista – po takim som my fachu. Kożdy z nos „mo ptoka” na punkcie swoji roboty.


Ciekawi Śląska na Gryfnie.com , znajdą Słownik Ślonski, dział poświęcony Kulturze, Sklep, i..... Przepisy!
No właśnie.. przepisy, to jest jeden z ważniejszych powodów dla którego postanowiłam Wam o tym opowiedzieć :) Znajdziecie tam przepis na Kluski Śląskie, Makówki, Kreple a nawet  WEGAŃSKI ŻYMLOK!
gryfnie.com
Żymlok - to mój plan na ten tydzień :) Jak się uda to dla nie mówiących po śląsku, przygotuję jakiś przepis po Polsku :) Tymczasem, zachęcam jednak to zaglądnięcia na stronę - znajdziecie tam cały przepis na Żymlok, i na wiele innych (moich ulubionych zresztą) potraw:)
Na Gryfnie.com znajduje się też Sklep / Gyszeft:, na którym znajdziecie coś i dlo chopów i dlo babów,
i to nie byle co, bo na prawdę świetne ciuchy, i coś w czym ja się osobiście zakochałam..Taszki :D
Pragnę ich obu, tak strasznie.. Wypłato przybądź na moje konto już dziś!!!! :D
http://gryfnie.com/produkty/babsko-tasza/




       
  CUDEŃKA!

http://gryfnie.com/produkty/taszka-na-maszkety/



A jako, że blog ten jest blogiem kulinarnym - z założenia ;) Mogę Wam zagwarantować, że i w dostępnym w Sklepie fartuszku, nie raz mnie przyłapiecie :) !
Mężowi dostanie się koszulka Chachor, a i ja jakąś koszulkę na pewno sobie wybiorę.


 Niech cała Łódź, wie, że jestem ze Śląska! :)

Nie będę pisać więcej, nie chce pokazać Wszystkiego, a zachęcić do odwiedzin www.Gryfnie.com , bo warto :) Uśmiech i satysfakcja - Gwarantowane! 

Share:

4 komentarze

  1. W takiej formie gwara śląska wydaje się być znacznie przyjemniejsza. I choć nie lubię jak mama w domu mówi "galoty, biglować, legne se", to nie mogę odmówić uroku tym taszkom (zwłaszcza białej) !

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jestem doszywana ślązaczka bo wyszłam za ślązaka :P ale jedną z moich ulubionych śląskich potraw jest siemieniotka ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mallory - kiedy byłam nastolatką, nie lubiłam jak moja Mama mówiła po śląsku, z wiekiem zaczęłam doceniać. A odkąd nie mieszkam na Śląsku, szczerze tęsknię. Śląsk jest taki mój, taki inny. Uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń

Łączna liczba wyświetleń